Plan for dagen 6 mdr

30. juli 2010

Alder:
6 mdr.

Plan for dagen 6 mdr

Hejsa - ja så vender vi tilbage med nye spørgsmål. Selvom vi har været det igennem før, synes jeg, jeg har brug for lidt assistance til mad, nu hvor dette skal til at fylde en del mere.

Vi startede med hirsegrød da Mathias var 4 mdr for at få lidt struktur på dagen - det hjalp og gav noget mere dagssøvn. Vi kom på 1 måned aldrig over ½ dl som formiddagsmad fordi han virkede til at få ondt i maven af det. Efter ca 3 uger holdte jeg pause og startede forfra med majsgrød som han elsker og som bare fungerer godt. I mellemtiden er han tydeligvis blevet meget mere motorisk klar også. Trods grødpausen kunne vi holde vores dagsrytme.

Nu er Mathias godt i gang med majsgrød som han får hver aften- ca 1 dl. For 4 dage siden startede vi med kartoffelmos til middag og det går ok. Spiser ca 2-4 spsk nu vil jeg gætte på.

Mathias vejede 8,6 kg og 72 cm da han var 5 mdr så han trives godt. Jeg har udelukkende ammet ham. Han bliver 6 mdr den 3.august.

Han er begyndt at komme op på alle 4 og kan vende sig begge veje. Kryber rundt og er ret mobil i fht. at han ikke kan kravle.

Vores rytme (hvis man kan kalde det det) varierer noget afhængig af hvor tidligt han vågner. Han får jævnligt vækket sig selv ved 6 tiden selvom han tydeligvis ikke er klar. Andre gange er det storesøster der vækker kl 6. Nogle dage sover vi til 7.30...

Han er noget "plaget" af uro om natten - vågner meget tit- næsten en gang i timen når det er værst og kan af og til ligge vågen 1 times tid ud på de tidlige morgentimer (3-4 tiden). Når han er urolig i søvnen ruller han fra side til side, sparker med benene, fægter med armene, nægter at tage sutten. Nogle gange pludrer han helt febrilsk. Af og til kan han trøstes med en sut og en hånd men som regel ender det med en ammetår- som han måske (?) har brug for?

Men typisk ser døgnet sådan ud...
Ammes 5/6
Op ca kl 7 (de fleste dage)
Ammes ca 2 timer efter men afhænger af den tidlige morgenamning. Typisk 8-8.30-9.
Sover 40 minutter præcist (idenne uge dog nogle ...

Annonce

... 1½ times lure) men typisk oppe ca 10-10.30.
Ammes når han vågner
ca kl 12 -kartoffelmos, pusles, bøvses og ammes i fbm. putning (ammes meget kort tid)
Puttes typisk 12.30-13.00
Sover præcist 40 minutter men kan en gang i mellem med intens hjælp sove 2-3 timer herefter.
Ammes ca 15
kl 17 majsgrød
Sover 40 minutter igen typisk 17.30 men af og til før aftensgrød afhængig af middagsluren.

19-19.30 ammes og puttes til nat(spiser ikke ret længe) Falder ALDRIG i søvn under amningen.

ca 20.30-21- ammes- spiser MEGET

ca 23- ammes lang tid
ca 02 ammes

ca 05 ammes (Af og til er det hver 2. time han spiser om natten andre gange kan der gå 4 timer).

Når der går kortere tid end 3 timer om natten er det ofte meget lidt han spiser men simpelthen den eneste måde at få ham til at sove igen- jeg har prøvet at gå med ham, sut osv. før jeg lægger ham til.

Mit spørgsmål går på en plan for dagen, nu hvor mos og grød skal til at fylde mere. Hvor lang tid skal der gå, før jeg kan begynde med morgengrød (havregrød)? Hvor hurtigt skal der trappes op i antal regulære måltider?

Hvor mange amninger er relevante i døgnet ifht. alderen?
Skal han have mælk efter hvert grød/mos måltid og i så fald hvor længe? Pt ammer jeg ham ikke efter majsgrøden om eftermiddagen men til gengæld får han 2 amninger i den tidlige aften (19 og 21). Han vil næsten ingenting have hvis jeg lægger ham til efter majsgrøden. (Han kan snildt spise 1½ dl men jeg giver ham kun ca 1 - ofte lidt mindre).

Han elsker at sidde i sin højstol- han er meget stærk i sin ryg, og kan godt sidde der 20 minutters tid uden at hænge. Han sidder derfor med når vi spiser- med en skrællet tyk gulerod, et stort stykke hård pære eller lign der ikke kan bides i stykker med gummerne. Men hvornår kan han selv sidde med noget blød frugt ala pære/appelsin/fersken?

Håber du kan hjælpe mig lidt videre- for selvom vi har prøvet det før kan jeg simpelthen ikke huske hvordan vi trappede op.

Mange hilsner og tak for råd ;o)

Madmor ;o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor