Brev:
Plan for dagen 6 mdr
30. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Plan for dagen 6 mdr
Hejsa - ja så vender vi tilbage med nye spørgsmål. Selvom vi har været det igennem før, synes jeg, jeg har brug for lidt assistance til mad, nu hvor dette skal til at fylde en del mere.
Vi startede med hirsegrød da Mathias var 4 mdr for at få lidt struktur på dagen - det hjalp og gav noget mere dagssøvn. Vi kom på 1 måned aldrig over ½ dl som formiddagsmad fordi han virkede til at få ondt i maven af det. Efter ca 3 uger holdte jeg pause og startede forfra med majsgrød som han elsker og som bare fungerer godt. I mellemtiden er han tydeligvis blevet meget mere motorisk klar også. Trods grødpausen kunne vi holde vores dagsrytme.
Nu er Mathias godt i gang med majsgrød som han får hver aften- ca 1 dl. For 4 dage siden startede vi med kartoffelmos til middag og det går ok. Spiser ca 2-4 spsk nu vil jeg gætte på.
Mathias vejede 8,6 kg og 72 cm da han var 5 mdr så han trives godt. Jeg har udelukkende ammet ham. Han bliver 6 mdr den 3.august.
Han er begyndt at komme op på alle 4 og kan vende sig begge veje. Kryber rundt og er ret mobil i fht. at han ikke kan kravle.
Vores rytme (hvis man kan kalde det det) varierer noget afhængig af hvor tidligt han vågner. Han får jævnligt vækket sig selv ved 6 tiden selvom han tydeligvis ikke er klar. Andre gange er det storesøster der vækker kl 6. Nogle dage sover vi til 7.30...
Han er noget "plaget" af uro om natten - vågner meget tit- næsten en gang i timen når det er værst og kan af og til ligge vågen 1 times tid ud på de tidlige morgentimer (3-4 tiden). Når han er urolig i søvnen ruller han fra side til side, sparker med benene, fægter med armene, nægter at tage sutten. Nogle gange pludrer han helt febrilsk. Af og til kan han trøstes med en sut og en hånd men som regel ender det med en ammetår- som han måske (?) har brug for?
Men typisk ser døgnet sådan ud...
Ammes 5/6
Op ca kl 7 (de fleste dage)
Ammes ca 2 timer efter men afhænger af den tidlige morgenamning. Typisk 8-8.30-9.
Sover 40 minutter præcist (idenne uge dog nogle 1½ times lure) men typisk oppe ca 10-10.30.
Ammes når han vågner
ca kl 12 -kartoffelmos, pusles, bøvses og ammes i fbm. putning (ammes meget kort tid)
Puttes typisk 12.30-13.00
Sover præcist 40 minutter men kan en gang i mellem med intens hjælp sove 2-3 timer herefter.
Ammes ca 15
kl 17 majsgrød
Sover 40 minutter igen typisk 17.30 men af og til før aftensgrød afhængig af middagsluren.
19-19.30 ammes og puttes til nat(spiser ikke ret længe) Falder ALDRIG i søvn under amningen.
ca 20.30-21- ammes- spiser MEGET
ca 23- ammes lang tid
ca 02 ammes
ca 05 ammes (Af og til er det hver 2. time han spiser om natten andre gange kan der gå 4 timer).
Når der går kortere tid end 3 timer om natten er det ofte meget lidt han spiser men simpelthen den eneste måde at få ham til at sove igen- jeg har prøvet at gå med ham, sut osv. før jeg lægger ham til.
Mit spørgsmål går på en plan for dagen, nu hvor mos og grød skal til at fylde mere. Hvor lang tid skal der gå, før jeg kan begynde med morgengrød (havregrød)? Hvor hurtigt skal der trappes op i antal regulære måltider?
Hvor mange amninger er relevante i døgnet ifht. alderen?
Skal han have mælk efter hvert grød/mos måltid og i så fald hvor længe? Pt ammer jeg ham ikke efter majsgrøden om eftermiddagen men til gengæld får han 2 amninger i den tidlige aften (19 og 21). Han vil næsten ingenting have hvis jeg lægger ham til efter majsgrøden. (Han kan snildt spise 1½ dl men jeg giver ham kun ca 1 - ofte lidt mindre).
Han elsker at sidde i sin højstol- han er meget stærk i sin ryg, og kan godt sidde der 20 minutters tid uden at hænge. Han sidder derfor med når vi spiser- med en skrællet tyk gulerod, et stort stykke hård pære eller lign der ikke kan bides i stykker med gummerne. Men hvornår kan han selv sidde med noget blød frugt ala pære/appelsin/fersken?
Håber du kan hjælpe mig lidt videre- for selvom vi har prøvet det før kan jeg simpelthen ikke huske hvordan vi trappede op.
Mange hilsner og tak for råd ;o)
Madmor ;o)